مهم ترین مواد غذایی تخم مرغ

مواد غذایی

تخم پرندگان یا به عبارتی ماکیان یکی از مهم ترین مواد غذایی است که به دلیل ارزش تغذیه ای بالا و طبخ سریع همواره مورد توجه بوده است.

مقایسه ارزش تغذیه ای تخم پرندگان مختلف
به گزارش پندار آنلاین: گرچه تخم مرغ همیشه به عنوان در دسترس ترین آنها معرفی می شود و استفاده از تخم اردک، بلدرچین، غاز و… در گذشته تنها برای افرادی که خود از این پرندگان نگهداری می کردند، مقدور بود اما امروزه به دلیل پیشرفت های صنعت غذایی و شناخت خواص بی نظیر آنها، پرورش دهندگان ماکیان به این فکر افتاده اند به شکل حرفه ای تخم دیگر پرندگان را روانه بازار کنند، به طوری که در حال حاضر دیگر به راحتی می توان انواع ریز و درشت آنها را جایگزین تخم مرغ کرد. تخم مرغ؛ منبع عالی پروتئین تخم مرغ منبعی غنی از پروتئین و حاوی 9 اسیدآمینه ضروری است. زرده تخم مرغ هم سرشار از چربی هاست که بیشتر آنها اسیدهای چرب غیراشباع هستند. این ترکیبات به علت تاثیر پیشگیرانه بر سلامت سیستم قلبی-عروقی شهرت دارند. تخم مرغ منبع غنی از ویتامین B12 است که ماده مفید و ضروری برای متابولیسم بدن و سلامت سلول های خونی است که البته بیشتر مقدار آن در زرده وجود دارد. مصرف یک تخم مرغ در روز می تواند 12 درصد نیاز یک فرد بزرگسال به این ویتامین را تامین کند. زرده تخم مرغ همچنین سرشار از ویتامین های محلول در چربی و لسیتین -گروهی از فسفولیپیدها- است. مهم ترین ارزش تغذیه ای سفیده تخم مرغ هم مقدار بالای پروتئین آن است که سرشار از سلنیوم، روی و مس محسوب می شود. سلنیوم یکی از بهترین مواد معدنی برای سلامت است که تاثیرات متعددی مانند محافظت سلول ها، تسهیل عملکرد غده تیرویید و خنثی کردن رادیکال های آزاد دارد. علاوه بر این تخم مرغ را باید منبع عالی از مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن و ید دانست. در گذشته تصور می شد تخم مرغ باید از برنامه غذایی مبتلایان به کلسترول خون حذف شود اما بررسی ها ثابت کرده اند مقدار کلسترول مواد غذایی تاثیر چندانی در کلسترول خون که عموما در کبد تشکیل می شود، ندارد. از همین رو، مصرف تخم مرغ به دلیل مقدار فراوان ویتامین ها و ریزمغذی های مفید نه تنها برای سلامت سیستم قلبی- عروقی مضر نیست، بلکه می تواند تاثیر محافظتی برای قلب و حتی کبد هم داشته باشد. البته این ماده غذایی هم مانند همه خوراکی ها باید در قالب یک برنامه غذایی متعادل و متنوع و همراه شیوه زندگی سالم گنجانده شود.